קרוהן וקוליטיס: החולים במחלות אלה גם בישראל


 

קרוהן וקוליטיס: החולים במחלות אלה גם בישראל

גם אם הקרוהן והקוליטיס הכיבית הן מחלות מעי חשוכות מרפא, הרי שעם קצת יותר עירנות וקצת פחות בושה ניתן להקל עליהן

  מחלות הקרוהן והקוליטיס הכיבית הינן מחלות מעי דלקתיות כרוניות חשוכות מרפא



היום (23.5) מציינת ישראל לראשונה את יום המודעות העולמי לקרוהן וקוליטיס, המצוין ב-27 מדינות ברחבי העולם זו השנה הרביעית. מטרת ציונו של יום זה היא להעלות את רמת המודעות בקרב הציבור הרחב אודות מחלות המעי הדלקתיות ואופן השפעתן על חיי היום יום של החולים.


נתוני העמותה לתמיכה בחולי הקרוהן והקוליטיס הכיבית שמתפרסמים היום, מראים שמספר החולים במחלות אלה בישראל עומד על כ-30,000 אנשים, מהם כ- 2,000 ילדים. מספר החולים בעולם מוערך בכ-5 מיליון איש (נשים וגברים באופן שווה).

מחלות הקרוהן והקוליטיס הכיבית הינן מחלות מעי דלקתיות כרוניות חשוכות מרפא, התוקפות את מערכת העיכול ומתבטאות, בין היתר, בכאבי בטן חריפים ושלשולים בלתי פוסקים. המחלות מלוות בסיבוכים נוספים כגון דלקות פרקים, תופעות עוריות, אפטות בפה ועוד. כאשר מתרחשות התלקחויות דלקתיות, המצב יכול להחמיר לכדי כאבים קשים ביותר, המלווים פעמים רבות באשפוזים. כל אלה מביאים לקשיים בתפקוד בחיי היום-יום, להגבלות תזונתיות חמורות ואף לאובדן ימי עבודה. חולים רבים מדווחים כי ההיבט החברתי של המחלות הללו הינו לא פחות משמעותי מתסמיניהן הרפואיים.


סלבס יוצאים מהארון

  חשפה את מחלתה. שאנון דוהרטי
אופיין האינטימי של מחלות אלה משפיע באופן חד על איכות החיים ועל התפקוד בחברה ובמקום העבודה, על הזוגיות ועל חיי המשפחה. לעיתים הן גורמות לקשיים ביצירת קשרים חברתיים, בעיקר בקרב ילדים ובני נוער. כתוצאה מכך אחוז ניכר מהחולים "שומרים את הכאב" עמוק בבטן וממעטים להיחשף.


בעקבות מסע ההסברה הנרחב של העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס כיבית, ותחת הכותרת "להוציא את הכאב מהבטן", נחשפו השנה סיפורי ההישרדות של ידוענים מרחבי העולם, כגון נשיא ארה"ב המנוח, ג'ון קנדי, שחקנית הקולנוע שאנון דוהרטי, הזמרת אנסטסיה, וזיו גלברט מתוכנית הריאליטי "הישרדות".


פרופ' יהודה חוברס, יו"ר החוג למחלות הקרוהן והקוליטיס באיגוד רופאי הגסטרואנטרולוגיה וממלא מקום מנהל המכון הגסטרואנטרולוגי בבית חולים רמב"ם, מסביר כי "מחלות אלו מוגדרות כמחלות אוטואימוניות (מחלות חיסון עצמי)ומתפתחות כתוצאה משילוב של רקע גנטי וחשיפה סביבתית (זיהום סביבתי, תזונה, מצבי לחץ). ואולם כיום, בעקבות מחקרים חדשים בתחום, מסתמנת סברה נוספת, הטוענת כי הן נגרמות בשל כשל חיסוני ראשוני של המעיים, אשר לא מאפשר התמודדות יעילה עם חשיפה לחיידקים בדופן המעי, וכתוצאה מכך מתפתחת דלקת משנית שגורמת לנזק ולביטוי הקליני של המחלה."

אבחון הקרוהן והקוליטיס הכיבית נעשה באמצעות בדיקת צואה וקולונוסקופיה והטיפול בהן כולל דיאטות מיוחדות, טיפול תרופתי ולעתים אף התערבות כירורגית. לדברי פרופ' חוברס, "ההתפתחות האדירה בתחום התרופות הביולוגיות, והעלייה המשמעותית בכמות הידע והמחקרים בהבנת תהליכי המחלה, הביאו לשיפור באיכות החיים של החולים. כיום מתפתח 'דור שלישי' של תרופות והמגמה בעתיד תהיה של רפואה מותאמת אישית. אך למרות ההתפתחות הרבה בתחום הטיפול במחלות מעי דלקתיות, חסרים עדיין תקציבים לתרופות מתאימות, וכן קיים מחסור ברופאים המתמחים בתחום."

 



מקור הכתבה: walla.co.il


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> קרוהן וקוליטיס: החולים במחלות אלה גם בישראל